Ben med tryck(från söndag)

Diskuterade med min coach Stephen Hill om vad vi tyckte jag skulle prioritera i dagens benpass. Vi kom fram till att det skulle prioriteras utsida lår, samma som även prioriterades förra benpasset.
Utsida lår är något som min kropp har haft svårt att bygga på ända sen jag startade med träning. Men något som börjat utvecklats bra den senaste tiden.

Jag börjar benpassen med lite lätt uppvärmning på cykel för att bli lite varm i knän och få lite blod i låren.
Känner redan från den korta cykelturen hur blodet börjar pumpas ut i benen.
Efter det började jag med knäböj, körde lite lätt första setten för att få in rörelsen. För att sedan stegvis gå tyngre i 3 set.
Jag tänker mycket på utförandet och kontakten för att få ut det mesta ur varje övning. Så jag stod i ungefär axelbredd med fötterna, men i rörelsen uppåt pressade jag med knäna smått utåt för att få mer kontakt på utsida lår.
Efter 2 workset var jag redan död i låren men gick på ett tredje set tungt och fick ut en stark 5,a.

Med redan stapplande ben gick jag över till hackliften.
Där var det 3 workset som gällde med stegvis viktökning i varje set. Samma sak här, att pressa knäna smått utåt men med fötterna i smalt stands istället. Fick grym kontakt i lår och utsidalår. Redan efter 3set hade jag ökat med 10kg än från samma övning benpasset veckan innnan. Så det kändes kul.

                                 
(En bild från 2,a set i hacklift)

Efter hackliften lade vi till enbenspress för att få det sista trycket i utsidalår.
Här var det långsamt tillbaka rörelse för att få bäst kontakt och även här pressa knäna smått utåt.
Körde 8 'reppare i varje set tills jag var helt slut i låren, men fick 3 bra set ändå.

Sen var det benspark och hamstringcurls kvar som man fick hitta psyke till för att utföra innan man var klar med benen.
Bensparken körde jag 3 tunga set. Efter tredje var det superset med dropp tills man satt och körde med pass på 20kg helt utmattad.
Hamstringcurls körde jag liggande den här gången. För jag känner att jag får lite bättre kontakt samtidigt som jag slipper det där trycket över knät när man redan har sån pump i låren.
Det blev 2 bra set med stegvis ökning men på set 3 gick det knappt att få upp den själv så blev negativ rörelse med pass. Grymt bra utsträckning och koncetration på hamstring.

När jag var klar med fram och baksidalår fick man ändå inte gå hem. Nej, då var det bara att köra vidare in på vaderna.
Började med sittande vadpress med djup och långsam utsträckning till hög peek. Det blev 3 tunga kontrollerade set där och sedan vidare till stående vadpress där det var samma sak. Djup utsträckning och ända upp till toppläge.

                                  

Av det här passet fick jag bra tryck i benen med prioritet på utsidalår. Allt gick väldigt bra och känner grym utveckling även där. Hade sån kramp i vaderna och låren så dom 200 meterna som var från gymmet till bilen kändes som 2000 meter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0