Axlar (från torsdag)

Dags för ett axelpass. Körde ingen baksida axlar igår på ryggträningen för att istället gå på hela axelpartiet idag.
Diskuterade med min coach Stephen Hill dagen innan om vad jag skulle fokusera på detta pass.
I förra bröstpasset körde jag även en axelpressövning för att pumpa ut axlarna, så dagens axelpass skulle jag fokusera på utsida axlar.
Jag fick träna ensam denna gång, men ibland kan det även vara bra. Då kan man känna efter lite mer, tex hur   kontakten i muskelen är och man kan köra helt efter sitt eget tempo. Inte helt fel att trycka in ett par hörlurar för att stänga ute resten av gymmänniskorna.

Började passet med att prioritera utsida axel, hantellyft åt sidan men för att få mer kontakt och mer blod köra sluperslow.  Blev 4 tunga fast kontrollerade set med 12reps i varje set.
Efteråt gick jag till smithställningen för att köra axelpress bakom nacken. Inte för tungt för att slippa skador utan istället tänka på att hålla supersakta ned till nacken för att sedan explodera upp till nästan utsträckt läge.
Orkade 3set och hade lite extra ork till att droppa på sista settet till hälften av vikten för att pumpa ut det sista.
Sedan gick jag tillbaka för att köra utsida igen. Men den här gången för att köra cablelyft åt sidan, en sida åt gången.
4set på varje sida med fokus på att hålla vikten högst upp en sekund för att sedan gå ner sakta till utgångsläge.
Gick direkt till nästa övning för att få upp tempot och förbränningen lite. Började med baksida axlar och stående framåtböjd och lyfta hantlarna bakåt och åt sidan.
Fick sån kramp i baksida att det räckte med 3set på den, sedan direkt att köra facepulls och 4set tungt med dropp på sista.
Nu var axlarna färdiga och det som återstod var att köra traps. Blev shouldershrugs med stång först, kontrollerade och att hålla bak axarna.
Övergick sedan till att köra shrugs med hantlar men att hålla dom lite lätt bakom kroppen för att få jobba på traps lite längre bak mot ryggen. Blev superset mellan varje set med skivvikter för att trötta ut trapsen.

Att jag börjar bli tunnare i kroppen av den diet jag kör märks mer och mer. Med pump i axlarna hade jag blodådror som syntes på hela axeln och man såg även smått på bakre traps.
Riktigt bra pump blev det, och det syntes.

                                                    


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0